טול עצה – פרשות ויקהל פקודי

מלאכה ורוח הקודש

יחסם החיובי של חז"ל למלאכה ידוע הוא, מימרות רבות נאמרו ע"י חז"ל בשבחה של המלאכה.
רובם של המימרות הידועות עוסקות בפן המוסרי שיש בעשיית מלאכה.

אך ישנם מימרות פחות מוכרות שלפיהן עשיית מלאכה אינה רק מעשה מוסרי אלא אף מעשה רוחני שיש בו לסייע לאדם להגיע לידי רוח הקודש.

על הפסוק בפרשתנו: "וַיַּ֨רְא מֹשֶׁ֜ה אֶת־כָּל־הַמְּלָאכָ֗ה וְהִנֵּה֙ עָשׂ֣וּ אֹתָ֔הּ כַּאֲשֶׁ֛ר צִוָּ֥ה יְקֹוָ֖ק כֵּ֣ן עָשׂ֑וּ וַיְבָ֥רֶךְ אֹתָ֖ם מֹשֶֽׁה" (שמות פרק לט, מג)

נכתב במדרש: "גדולה היא המלאכה, שלא שרתה השכינה בישראל אלא מתוך המלאכה, שנאמר וירא משה את כל המלאכה, ויברך אותם משה. וכבר היה הקדוש ברוך הוא יכול לעשות את המשכן, ומפני מה צוה את ישראל לעשותו, שהמלאכה חביבה… ". (משנת רבי אליעזר פרשה יג)

בהמשך המדרש מובא, שגם השראת השכינה על משה בסנה, הייתה מתוך המלאכה שעסק בה. ללמדנו, שלא רק מלאכת המשכן חביבה היא ומזכה ברוח הקודש אלא אף מלאכות פשוטות יותר, כרעיית צאן:

"גדולה היא המלאכה, שלא שרתה שכינה על משה רבינו אלא מתוך המלאכה, שנאמר ומשה היה רעה". (שם)

אשר ברא אלוהים לעשות

לא זו אף זו, לדברי המדרש (שם), הקב"ה כל כך מחבב את המלאכה, עד שלא רצה לבטל את משה ממלאכתו, ועל כן, לא התגלה עליו בפתע פתאום, דבר שהיה מבטלו ממלאכתו, אלא המתין לו עד שיתפנה וייגש לסנה מעצמו.

לדברי הרב קוק, הסיבה לכך שהמלאכה חביבה לפני הקב"ה היא משום שבעזרתה אנו שותפים בתיקון העולם.

"אֵין סָפֵק שֶׁתִּקּוּן עוֹלָם מָלֵא וְהִתְרַחֲבוּת אוֹר הַקּדֶשׁ נִמְצָא בֶּאֱמֶת בְּכָל מְלָאכָה. כָּל תְּנוּעָה שֶׁמַּצֶּלֶת אֵיזֶה חֵלֶק מִן הַהֲוָיָה מִן שְׁלִיטַת הַתּהוּ, – דָּבָר גָּדוֹל וּכְלָלִי יֵשׁ כָּאן". (אורות התחיה, טז)

כידוע, בטרם ששת ימי בראשית, העולם היה תהו ובבהו, וע"פ דברי חז"ל התהו ובבהו לא הסתיים לאחר ששת ימי בראשית. ששת ימי בראשית היו ההתחלה והם מסתיימים בפסוק "אשר ברא אלוהי-ם לעשות" (בראשית ב, ג). כלומר הקב"ה השאיר לנו מקום עוד לעשות ולתקן את העולם ובכך להיות שותפים לתיקון השלם ממנו אנו עתידים ליהנות.

ועל כן, צריך לאהוב את המלאכה ולהבין שכל תיקון הוא דבר גדול וחשוב.

וכל אדם נקרא לפעול, לחדש ולתקן את העולם בדרך שלו ע"פ כישרונותיו ויכולותיו, ובכך להיות שותף לתיקון העולם:

"כל אדם צריך לדעת, שקרוי הוא לעבוד על פי אופן ההכרה וההרגשה המיוחד שלו, על פי שורש נשמתו, ובעולם זה, הכולל עולמים אין ספורות, ימצא את אוצר חייו. אל יבלבלוהו תוכנים שוטפים אל תוכו מעולמות זרים, שאינו קולטם כהוגן … אלה העולמות ימצאו תיקונם במקומם, אצל המסוגלים לבנינם ושכלולם. אבל הוא צריך לרכז את חייו בעולמותיו הוא … ובהיותו צועד בדרך חיים בטוחה זו, במסלולו המיוחד, באורח צדיקים המיוחד שלו, ימלא גבורת חיים ועליזות רוחנית, ואור ד' עליו יגלה, מהאות המיוחד שלו בתורה יצא לו עזרו ואורו". (שמונה קבצים קובץ ד, ו)

שנתבשר בשורות טובות!

הרב יוגב שמחון,
התפתחות רוחנית ומעשית
הרצאות | הנחיית קבוצות | ליווי אישי.
https://yogevsimhon.com/

קישור לקבוצת הוואטסאפ:

https://chat.whatsapp.com/BmGdSpmGrhwLm2aHFYnRj7

השאר תגובה