טול עצה – פרשת תרומה

רצון מחולל מציאות

רבות נכתב בין במקורותינו בין במקורות אחרים על כוחו של הרצון ולא בכדי, הרצון הוא כוח גדול מאוד, אשר בכוחו לפועל על המציאות ולשנותה:

"החשק יש לו כח לפעול אותו דבר שהוא משתוקק לו הרבה אפילו הוא … אפילו כל חמדת עולם הזה אם לא יהיה דבר מעכב שבמשפט אין מגיע לו זה ומונעין ממנו מה'. לולא זה על ידי החשק היה משיג כל מה שחושק… וכפי תוקף התגברות כח החשק כך הוא משיג" (צדקת הצדיק אות רמט)

אם כן, מדוע רצונות רבים אינם מתגשמים? התשובה היא, שיש רצון ויש רצון, הרצון שמשנה את מציאות חיינו הוא רצון חזק עליו נדבר במאמר זה.

לרצות גם שאין דרך פעולה

בפרשה מובא כי בעשיית המנורה, בניגוד לשאר הכלים, נאמר "תיעשה", כלומר, תיעשה מאליה:

"… מִקְשָׁ֞ה תֵּעָשֶׂ֤ה הַמְּנוֹרָה֙ יְרֵכָ֣הּ וְקָנָ֔הּ גְּבִיעֶ֛יהָ כַּפְתֹּרֶ֥יהָ וּפְרָחֶ֖יהָ מִמֶּ֥נָּה יִהְיֽוּ" (שמות פרק כה, לא)

לדברי המדרש, הסיבה לכך היא מאחר ומשה התקשה בעשיית המנורה ומשכך נאמר לו "השלך את הזהב לאש והיא תיעשה מאליה, שנאמר מקשה תיעשה המנורה, מעצמה תיעשה" (תנחומא פרשת שמיני).

ואיך עניין זה קשור לכוח הרצון בו פתחנו?

לדברי המדרש, בטרם שנאמר למשה להשליך את הזהב לאש, הראה לו הקב"ה את המנורה. ודבר זה מעלה תמיהה גדולה, שהרי מה הטעם להראות למשה את המנורה לאחר שהוחלט כי היא תיעשה מעליה? מה התועלת בכך? וכפי שהקשה השפת אמת:

"נתקשה משה במנורה והראה לו השם יתברך. ואח"כ כתיב שנעשית מעצמה… אם-כן למה הראה לו (?) " (שפת אמת תרומה שנת תרל"א)

ועונה השפת אמת, שזאת בכדי לעורר את הרצון של משה לעשיית המנורה, וכאשר הרצון של משה יתעורר המנורה תוכל להיעשות מאליה וז"ל:

" אך כי על-ידי רצון האדם בלב ונפש באמת נגמר השאר מה שאינו יכול לעשות נעשה מעצמו.. . וזה שהראו לו לידע מכוון ורצונו יתברך. ועל-ידי שרצה לעשות רצונו יתברך רק שהיה למעלה מכח אדם. לזה נעשה מעצמו". (שם)

כלומר, הקב"ה הראה למשה את המנורה בכדי לעורר בו את הרצון, שידע מה לרצות, ובזכות שמשה רצה – המנורה היא נעשתה מאליה.

ראשית כל, אנו למדים מדברי השפת אמת, שגם כאשר אנו מתקשים בדבר מסוים, אל לנו לוותר על הרצון, הרצון שלנו יכול לחולל פלאים ולפעול על המציאות גם שאנו לא רואים כיצד הדברים יכולים להתרחש בפועל, כפי שמשה לא ידע כיצד לעשות את המנורה ובזכות שרצה הדברים יתרחשו.

עוד אנו למדים מדברי השפת אמת, שהרצון פועל על המציאות, רק אם הוא "בלב ונפש באמת".

בכדי להבין את כוונת דבריו, עלינו להבין שהאדם הנו יצור מורכב, מורכב מחלקים רבים, וזו הסיבה שפעמים רבות אנו מגלים שמצד אחד אנו רוצים דבר מסויים ומצד שני אנו לא רוצים. במילים אחרות, יש בנו חלק שרוצה ויש בנו חלק שמתנגד, במצב כזה רצוננו חלש מאחר ויש התנגדות פנימית ועל כן, יתגשמות הרצון לא תבוא לנו בקלות. הרצון עליו מדבר השפת אמת, הנו רצון שמוסכם על כל החלקים, רצון שכזה פועל ומשנה את המציאות.

לכן, כאשר אנו רוצים לקדם משהו עלינו לבדוק בראשית כל, האם אין בנו איזשהו חלק שמתנגד. ואם יש חלק כזה עלינו לברר אותו ולענות עליו.

לדוגמה, אדם שרוצה לאכול בריא ולא מצליח, יכול לגלות שיש בתוכו חלק שמתנגד לשינוי התזונתי מחשש לעצבות, מכך שנמנעת ממנו הנאה בחיים, במידה וכך, על האדם לבדוק כיצד הוא יכול לאכול בריא וגם למצוא מענה לחלק הזה, יתכן שישנם מספר חלקים שמתנגדים לשינוי ועלינו לתת מענה לכולם, רק לאחר שכל החלקים יסכימו, הרצון יהיה "בלב ונפש באמת".

ויזואליזציה

דבר שני שאנו למדים מדברי השפת אמת הוא שלא מספיק לרצות בגדול, כלומר, לא מספיק לרצות להיות מאושר, עשיר או חכם וכל דבר טוב אחר, כולם רוצים זאת.

בכדי שהרצון שלנו ישנה את המציאות וימשוך אלינו את המציאות הרצויה, אנו צריכים לראות תמונה ברורה ומפורטת של הדבר הרצוי.
כנלמד מהמדרש, הקב"ה לא הסתפק רק לספר למשה על המנורה אלא הראה לו תמונה מדויקת שלה.

כך שלא מספיק לרצות "בגדול" שהרי כולם רוצים "בגדול" להיות חכמים יותר, עשירים יותר, ובריאים יותר, ועדיין הפער בין הרצוי למצוי נשאר בעינו. אנו צריכים לדעת בדיוק מה אנו רוצים ולצייר תמונה של המציאות הרצויה במוחנו.

ככל שהתמונה של המצב הרצוי תהא וויזואלית יותר ומוחשית יותר כך יגדלו הסיכויים להגשמתה.

אם כן, על שתי עניינים דברנו, על איחוד החלקים לרצון אחד ועל פירוט הרצון ויצירת תמונה ויזואלית שלו.

שעיינתי בדברי ר' נחמן על כוחו של הרצון ראיתי ששתי עניינים אלו מופיעים גם בדבריו, וז"ל.

"דע שיש בבני אדם סגולות גדולות כי יכולין לפעול על ידי מחשבתם מה שהם חושבים. ואפלו היַקְרוּת חס ושלום הוא בא ממחשבות בני אדם. כי כשהמחשבה היא כולה אחוזה ודבוקה בדבר אחד שיהיה כן, דהינו כל הבחינות שיש במחשבה דהינו פנימיות וחיצוניות ושאר הבחינות כולם עד הנקודה, וכשכולם כאחד אחוזים ודבוקים וחושבים שיהיה כן בלי בלבול ונטיה למחשבה אחרת, על ידי זה הם פועלים שבהכרח יהיה כן כמו שהם חושבים וגם שהמחשבה תהיה בפרטי פרטיות, לא בדרך כלל כגון שיחשב שאם יהיה כן יהיה כך וכך בפרטיות" (שיחות מוהר"ן אות סב)

אם כן, אתם מוזמנים לרשום את רצונותיכם, ליצור תמונה ברורה של המצב הרצוי, ולוודא שכל החלקים שבכם מסכימים.

שיתגשמו כל משאלות ליבכם לטובה!

יוגב שמחון
התפתחות רוחנית ומעשית
טריינר N.L.P ודמיון מודרך
הרצאות | הנחיית קבוצות | ליווי אישי.
https://yogevsimhon.com/

קישור לקבוצה:

https://chat.whatsapp.com/BmGdSpmGrhwLm2aHFYnRj7

השאר תגובה