טול עצה – פרשת ויחי

משני פסוקים בפרשתנו אנו למדים שאין "עין הרע" שולטת בזרעו של יוסף:

מפסוק "בֵּ֤ן פֹּרָת֙ יוֹסֵ֔ף בֵּ֥ן פֹּרָ֖ת עֲלֵי־עָ֑יִן".

ומפסוק "הַמַּלְאָךְ֩ הַגֹּאֵ֨ל אֹתִ֜י מִכָּל־רָ֗ע יְבָרֵךְ֘ אֶת־הַנְּעָרִים֒ וְיִקָּרֵ֤א בָהֶם֙ שְׁמִ֔י וְשֵׁ֥ם אֲבֹתַ֖י אַבְרָהָ֣ם וְיִצְחָ֑ק וְיִדְגּ֥וּ לָרֹ֖ב בְּקֶ֥רֶב הָאָֽרֶץ" (בראשית מח, ט)

ונראה ששתי פסוקים אלו מרמזים גם על הדרכים להינצל מעין הרע.

הדרך הפשוטה היא להיות צנועים יותר, ועל ידי כך לא נגרום לאנשים לקנא בנו ולהסתכל עלינו לרעה.

דרך זו רמוזה בפסוק השני

" וידגו לרב בקרב הארץ– מה דגים שבים מים מכסין עליהם ואין עין הרע שולטת בהם – אף זרעו של יוסף אין עין הרע שולטת בהם". (מסכת ברכות דף כ ע"א)

הדרך השנייה שונה היא, ואינה דורשת להסתיר את ההצלחה, העושר או כל דבר אחר מהסביבה.

דרך זו לא רק שלא גוררת עין הרע אלא גוררת היא עין טובה ובכך מועילה איתנו.

בדרך זו הלך ר' יוחנן.

כידוע ר' יוחנן היה יפה ביותר, ומסופר בתלמוד, כי היה יושב בפתח המקווה בשעה שנשות ישראל היו מגיעות לטבול, בכדי שיראו אותו ויולידו ילדים יפים כמותו.

כאשר שאלו אותו חכמים, האם אינו חושש מעין הרע? ענה, אני מזרעו של יוסף שלא שלטה בו עין הרע שנאמר "בן פורת יוסף בן פורת עלי עין". (הפסוק הראשון שממנו למדים שאין עין הרעה שולטת בזרעו של יוסף).

כפי שניתן לראות ר' יוחנן לא הסתיר את יופיו, להפך, הוא שם אותו 'בקדמת הבמה'.

והאמת שגם יוסף היה ידוע ביופיו ובכישוריו הרבים אותם לא הסתיר כלל.

אם כן, כיצד לא שלטה בהם עין הרע?

הסיבה לכך היא מאחר והם היו בעמדה של נתינה ולא של קבלה.

ר' יוחנן לא עמד בפתח המקווה בכדי שיראו עד כמה הוא יפה, אלא בכדי שלכולם יהיו ילדים יפים כמותו.

וכן יוסף ראה את גדולתו כצינור להעברת שפע לאחיו בשנות הבצורת, כדבריו:

"וְעַתָּ֣ה אַל־תֵּעָ֣צְב֗וּ וְאַל־יִ֙חַר֙ בְּעֵ֣ינֵיכֶ֔ם כִּֽי־מְכַרְתֶּ֥ם אֹתִ֖י הֵ֑נָּה כִּ֣י לְמִֽחְיָ֔ה שְׁלָחַ֥נִי אֱלֹהִ֖ים לִפְנֵיכֶֽם "

מי שנמצא בעמדה של נתינה ורואה את עושרו או הצלחתו כצינור להביא שפע לאחרים, לא רק שנמנע מעין הרע אלא נושא חן הוא בעיני כל רואיו, מושך על עצמו עין טובה ובזכות כך מתברך.

"טֽוֹב־עַ֭יִן ה֣וּא יְבֹרָ֑ךְ כִּֽי־נָתַ֖ן מִלַּחְמ֣וֹ לַדָּֽל" (משלי כב, ט)

מידה כנגד מידה, הוא בעל עין טובה על הסביבה והסביבה בעלת עין טובה עליו.

דרך זו רמוזה היא בפסוק הראשון ממנו למדנו שאין עין הרע שולטת בזרעו של יוסף, וכדברי האמרי אמת:

"יוסף היה טוב עין דכתיב 'בן פורת עלי עין' וכתיב 'טוב עין הוא יבורך' … וזהו כברכתו שכפי מה שיש לאדם טוב עין עבור חבירו כך יש לו עצמו טובה מטוב עין זה, על ידי שיוסף היה טוב עין לכך כתיב 'אלקים חשבה לטובה'". (אמרי אמת בראשית פרשת ויחי)

אם כן, שתי דרכים לפנינו, הצניעות והשפעה והנתינה לאחרים.

שבת שלום!

יוגב שמחון,
התפתחות רוחנית ומעשית
מאסטר N.L.P ודימיון מודרך
הרצאות | הנחיית קבוצות | ליווי אישי.
https://yogevsimhon.com/

קישור לקבוצה:

https://chat.whatsapp.com/BmGdSpmGrhwLm2aHFYnRj7

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s