נחישות וגמישות

"… גבורת-הנפש היא מדה יקרה מאד מצטרכת לכל קנין השלמות בין בפרט ובין בכלל". (הרב קוק, מוסר אביך, ג, א)

המדרש מספר לנו שקריעת ים סוף התרחשה בזכות התעוזה של נחשון בן עמינדב אשר הרהיב עוז בנפשו להיכנס לים סוף ובזכות כך אפשר את התרחשות הנס, וזו לשון המדרש:

"… ולמה נקרא שמו נחשון, שירד לנחשול של ים תחלה בטרם שנבקע … לכך נעשה נדיבו של הקדוש ברוך הוא, לכך זכה יהודה למלכות, שנאמר בצאת ישראל ממצרים היתה יהודה לקודשו (תהלים קיד ב), מלמד שקדש שמו של הקדוש ברוך הוא על הים, לכך ישראל לממשלותיו (שם), נעשה מושל לישראל, ולכך נקרא נחשון בן עמינדב". (מדרש אגדה (בובר) במדבר פרשת במדבר פרק א)

נראה לומר כי המדרש מלמד אותנו שדברים גדולים מתרחשים בזכות אנשים נחושים, ואכן כאשר אנו מתבוננים על כך ניתן לראות בקלות כי כל ההמצאות הגדולות וכל השינויים הגדולים בעולם התרחשו בעקבות אנשים שהיו נחושים בדעתם להצליח בכל מחיר למרות הקשיים שבדרך ולמרות שהמטרה הייתה רחוקה מהם, כלומר שאינם ידעו בדיוק הדרך לשם וכיצד הדברים יתרחשו בסופו של יום, כמעשה נחשון בן עמינדב אשר פעל בנחישות בניגוד "לתרחיש הצפוי" ובכך אפשר לבלתי אפשרי (קריאת הים) להתרחש.

וכמו שהעולם כולו מתקדם על ידי אנשים נחושים, כך גם ההתקדמות של כל אחד מאתנו תלויה במידת הנחישות שלו. ונבאר מהי מידת הנחישות וממה צריך להיזהר בכדי שהנחישות תהיה לתועלת ולא תהיה לרועץ.

 

חתירה לקראת …

נחישות היא בראש ובראשונה, הכוח להגיע לידי החלטה ולהתמסר לה גם כאשר הדבר הרצוי רחוק מאיתנו כעת ואיננו יודעים את הדרך לשם וכיצד הדברים יתרחשו בסופו של יום. הנחישות היא ההחלטה לעשות את כל מה שיידרש בכדי להגיע ליעד הנחשק למרות הפער. אדם שאינו חותר לכיוון מסוים יכול לעבור את כל חייו בלרצות בלבד, בעודו עובר ממשימה למשימה, ומחליט רק החלטות שהוא 'חייב לקבל' 'העומדות על הפרק' ובעצם אדם כזה עסוק בלהגיב להתרחשויות שסביבו ולא ליצור אותם. ההבדל בין שני המקרים הוא ההבדל בין אדם החותר בים לעבר החוף ולבין אדם המתאמץ רק לשמור את ראשו מחוץ למים "לשרוד", שניהם מתאמצים ומוציאים אנרגיה רק שהאנרגיה של החותר מתועלת נכון.

בכדי להגיע למצב של קבלת החלטה וחתירה לקראתה, עלינו לראות עד כמה הדבר הנחשק חשוב לנו ונכון לנו. לשם כך, עלינו לפנות זמן ולהתבונן ברצינות מה הרצונות והערכים שלנו, כיצד אנו רוצים לראות את חיינו בעוד שנה חמש או עשר שנים, ומה אנו צריכים לעשות בכדי להגיע לייעד.

"על כן יקח לו האדם זמן להסתכל בנפשו מה הוא מבקש לשלמותו ובאיזה דרך יש לצייר הצלחתו, וכיון שיעיין בזה יפתח לו השי"ת שערי אורה…" (הרב קוק, מוסר אביך ד, ג)

ככל שתהיה לנו בהירות לגבי משמעות וחשיבות ההחלטה לחיינו כך יקל עלינו לדבוק בה ולהביא להגשמתה, בכדי שזה יקרה אנו צריכים לשאול ולברר עם עצמנו מדוע זה חשוב לנו? האם זה תואם לערכינו ולחלומותינו? ומה ההשלכות של ההחלטה על עתידנו, מצב רוחנו, משפחתנו, פרנסתנו, וסביבתנו? ככל שנראה שההחלטה חשובה לנו ומשפרת את חיינו כך אנו נהיה יותר ויותר נחושים להגשימה בפועל, ויהיה לנו את הסיבה לצלוח את הקשיים שבדרך.

"מי שיש לו 'למה' שלמענו יחיה, יוכל לשאת כמעט כל 'איך'." (ניטשה)

גבורת הנפש

"מכלל מדות הנפש, המחויבות אל השלמות, היא ג"כ מדת הגבורה, שהיא גבורת הנפש …" (הרב קוק, מוסר אביך, ג, א)

כאמור, נחישות היא קודם כל הכוח להגיע לידי החלטה, כלומר להאמין בעצמנו ולנתב את חיינו להגשמת רצונותינו וערכינו. בנוסף לכך, כוח הנחישות הוא הכוח לדבוק בהחלטתנו למרות הקשיים שבדרך. אין הצלחה שלא עברה קשיים בדרך ואין אדם מצליח שלא חווה אכזבות, כולם עוברים עליות ונפילות בחייהם ההבדל בין אנשים הוא היחס לנפילה האם נשברים ממנה ונסוגים אחור או שממשיכים לנסות וללמוד מן הנפילה.

"אם מצאתי אלף דרכים שלא עובדות, לא נכשלתי, כל ניסיון שכשל הוא עוד צעד קדימה" (תומאס אדיסון)

הגישה לפיה, עם הדברים לא "הולכים חלק" "זה כנראה לא זה" שגויה, גם גאולת מצרים בה הקב"ה היו מעורב בכבודו ובעצמו לא עברה 'בצורה חלקה', כבר בהתחלה התגלו קשיים, זה התחיל בכך שפרעה הכביד את העבודה על בני ישראל עקב הבקשה של משה "שלח את עמי" מה שהביא לטרוניה של העם כלפי משה ושל משה כלפי הקב"ה "לָמָ֤ה הֲרֵעֹ֙תָה֙ לָעָ֣ם הַזֶּ֔ה לָ֥מָּה זֶּ֖ה שְׁלַחְתָּֽנִי" (שמות ה, כב ) ולאחר מכן, בזמן הרב שעבר מאז ועד שפרעה שילח את בני ישראל מארצו. וגם לאחר שפרעה נכנע ובני ישראל יצאו ממצרים פרעה רדף אחריהם "וּפַרְעֹ֖ה הִקְרִ֑יב וַיִּשְׂאוּ֩ בְנֵֽי־יִשְׂרָאֵ֨ל אֶת־עֵינֵיהֶ֜ם וְהִנֵּ֥ה מִצְרַ֣יִם׀ נֹסֵ֣עַ אַחֲרֵיהֶ֗ם וַיִּֽירְאוּ֙ מְאֹ֔ד וַיִּצְעֲק֥וּ בְנֵֽי־יִשְׂרָאֵ֖ל אֶל־יְקֹוָֽק" (שמות יד, י). ולאחר מכן כל הקשיים במדבר ובניהם חטא המרגלים בו טענו המרגלים כי לא ניתן להיכנס לארץ המובטחת מאחר ש"אֶ֣רֶץ אֹכֶ֤לֶת יוֹשְׁבֶ֙יהָ֙ הִ֔וא וְכָל־הָעָ֛ם אֲשֶׁר־רָאִ֥ינוּ בְתוֹכָ֖הּ אַנְשֵׁ֥י מִדּֽוֹת" (במדבר פרק יג, לב), לבסוף כל אותו הדור שיתייאשו לא זכו להיכנס לארץ, רק יהושע וכלב שהיו נחושים בדעתם וטענו "עָלֹ֤ה נַעֲלֶה֙ וְיָרַ֣שְׁנוּ אֹתָ֔הּ כִּֽי־יָכ֥וֹל נוּכַ֖ל לָֽהּ" (במדבר פרק יג, ל) זכו ונכנסו לארץ הנכספת.

אם כן, לאחר שאנו מגיעים להחלטה נכונה עלינו לעמוד בקשיים שיוצבו בדרכנו, וכדברי הרב קוק:

"… ומכלל מדת הגבורה הוא, שכל דבר שכבר הסכים בנפשו, שצריך להשתדל בו מצד חובת שלמותו, תהיה ההסכמה חזקה אצלו, ולא יקוץ בכל פרטיה הרבים וגבורת נפשו תדריכהו, שיעשה בחשק טהור את המעשים הגורמים לבצע תכלית נאה גם בהיותם בדרך רחוקהוצריך שמדת הגבורה תשלוט בנפש. שכל מה שהחליטה להתעסק בו בטוב לה תאחז בו ולא תרפהו, ותגדל בה השמחה התמידית, המלאה מנוחה, של קביעות בעוז העלייה, ואינה משתנית בכל עמקי מצולותיו ונבכי זרמיו …" (מוסר אביך, ג, א)

עדין כתולעת וקשה כעץ

כאמור במדרש לעיל מידת הנחישות היא מידה השייכת לשבט יהודה כולו, ונחשון רק היה הראשון בשבט שהביא את אותה מידה לידי ביטוי בים סוף:

"… ולמה נקרא שמו נחשון, שירד לנחשול של ים תחלה בטרם שנבקע … לכך נעשה נדיבו של הקדוש ברוך הוא, לכך זכה יהודה למלכות, שנאמר בצאת ישראל ממצרים היתה יהודה לקודשו (תהלים קיד ב)…".

כאשר אנו מתבוננים ביהודה אנו רואים שמלבד הנחישות שלו, שהתבטאה בעיקר בלקיחת האחריות על בנימין, אנו רואים שהייתה לו גם גמישות, דבר שהתבטא בנכונות שלו להודות בטעויות (מעשה תמר), ולבקש מאביו לקחת את בנימין בתזמון הנכון.

תכונה שבאה לאחר מכן לידי ביטוי בדוד המלך (משבט יהודה) שנקרא "עדינו העצני" מאחר ו"כשהיה יושב ועוסק בתורה – היה מעדן עצמו כתולעת, ובשעה שיוצא למלחמה – היה מקשה עצמו כעץ". (מסכת מועד קטן דף טז:).

ממבט ראשון נחישות וגמישות אלו שני מידות סותרות שאינם דרות יחד, אולם זה רק 'ממבט ראשון' מאחר והמחשבה שלנו עובדת בצורה מכלילה (ובכך היא מקילה על עצמה לאגור את כמות הידע העצום שסביבנו), באמת אפשר וצריך להיות גם נחוש והחלטי וגם גמיש, בו זמנית. אדם גמיש בלבד הוא אדם שמסתדר עם כולם, מסתדר עם העולם אך לא מנהיג לא מציב מטרות וייעדים וחותר לקראתם ומשכך אינו מגיע רחוק. מנגד אדם שהוא נחוש בלבד, יכול להגיע רחוק אך בעבודה קשה מאחר והוא נוקשה להצליח בדרך בה הוא רגיל לפעול, שפעמים רבות אינה משרתת את המטרה, ומאחר והוא עובד קשה מידי הוא עלול להתעייף ולהישבר.

על כן, צריך לשלב בין נחישות לגמישות וכפי שהורו חז"ל להיות "רך כקנה" ולא "קשה כארז". הקנה מצד אחד יציב בבסיסו "שורשיו מרובים",וזוהי מדת גבורתו ונחישותו, ומצד שני הינו גמיש ומשתנה "גזעו מחליף", ומשכך, אינו נשבר מהרוחות המנשבות. כדברי הגמרא:

"מה קנה זה עומד במקום מים וגזעו מחליף ושרשיו מרובין, ואפילו כל הרוחות שבעולם באות ונושבות בו – אין מזיזות אותו ממקומו, אלא הולך ובא עמהן. דממו הרוחות – עמד הקנה במקומו. אבל בלעם הרשע בירכן בארז, שנאמר כארזים (עלי מים), מה ארז זה אינו עומד במקום מים, ואין גזעו מחליף, ואין שרשיו מרובין, אפילו כל הרוחות שבעולם נושבות בו אין מזיזות אותו ממקומו, כיון שנשבה בו רוח דרומית – עוקרתו והופכתו על פניו". (מסכת תענית דף כ.)

כלומר, בשורש – בפנים, בערכים וברצונות צריכים להיות נחושים "שורשיו מרובים", אך בדרך ובצורה שהדברים מתבצעים כלפי חוץ צריכים להיות גמישים ומוכנים לשינוי "גזעו מחליף".

הטעות היא לעשות את ההפך, להיות נוקשה בצורה ובדרך בה אנו רגילים 'לעבוד' ולהתנהג, ולהתפשר לגבי הגשמת חלומנו וערכנו כאשר הדרך בה אנו 'עובדים' לא מובילה לשם. כמו אדם שרגיל 'לעבוד לבד' ובשביל לממש את חלומו הוא צריך לערוך שינוי ולדעת לשתף ולעבוד בצוות. במידה ולא יערוך שינוי לא יגשים את רצונו, ועל זו הדרך.

"טירוף זה לחזור על אותה הפעולה פעם אחר פעם ולצפות לתוצאה שונה" (אלברט איינשטיין)

לסיכום: בכדי להנהיג עצמינו עלינו להיות מחוברים לרצוננו ולהציב לעצמנו מטרות שמקדמות אותנו לכיוון גם כאשר ישנו מרחק רב בינינו לבין החלום. בנוסף עלינו לדעת שקשיים הם חלק אינטגראלי מכל התקדמות בעולם הזה, ועל כן יש ללמוד מהם ולראות בהם כאתגר ולא כסימן שלילי שהדבר לא יצליח או לא נכון. ככל שתגדל חשיבותה של המטרה בעיננו כך יקל עלינו להתמיד בדרך להשגתה. לבסוף עלינו לראות מה עלינו לשנות בעצמינו בכדי להשיג ולהגשים את המטרה.

 

תרגיל התפתחות אישית:

  • בחר/י מטרה שתרצה/י לקדם, מטרה שמלהיבה אותך וקשורה לחלומך (ראה מאמר הגשמת חלום)?
  • מדוע הדבר חשוב לך?
  • כיצד יושפעו חייך כאשר תשיג/י את המטרה?
  • כיצד הגשמת המטרה תשפיע על היחסים במשפחה ומחוץ לה?
  • כיצד תשפיע המטרה על בריאותך הגופנית והנפשית?
  • כיצד תשפיע המטרה על הקריירה?
  • עד כמה מבטאות התשובות לשאלות אלו את מי שאת/ה רוצה להיות?
  • מהם הקשיים הצפויים בדרך להגשמת המטרה?
  • איזו מחשבה או אמונה יעזור לך, להתמודד עם הקושי?
  • מה את/ה צריך/ה לפתח בעצמך בכדי שנהיה בטוחים שתגיע/י למטרה?

בהצלחה!

 

2 מחשבות על “נחישות וגמישות

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

w

מתחבר ל-%s