חדרי נפשי – פרשת וארא

 

משה מתחיל בשליחותו ופונה בראשונה אל בני ישראל ומבשר להם על הגאולה. אולם, למצער, בני ישראל "לֹא שָֽׁמְעוּ אֶל־מֹשֶׁה מִקֹּצֶר רוּחַ וּמֵעֲבֹדָה קָשָֽׁה". בסמוך לכך פונה הקב"ה למשה ומצווה אותו לפנות לפרעה שישלח את בנ"י מארץ מצרים:

"וַיְדַבֵּר מֹשֶׁה כֵּן אֶל־בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְלֹא שָֽׁמְעוּ אֶל־מֹשֶׁה מִקֹּצֶר רוּחַ וּמֵעֲבֹדָה קָשָֽׁה: וַיְדַבֵּר ה' אֶל־מֹשֶׁה לֵּאמֹֽר: בֹּא דַבֵּר אֶל־פַּרְעֹה מֶלֶךְ מִצְרָיִם וִֽישַׁלַּח אֶת־בְּנֵֽי־יִשְׂרָאֵל מֵאַרְצֽוֹ" (שמות פרק ו, ט-יא)

 

משה מסרב לשליחות, בטענה, שאם בני ישראל לא שמעו אליו מדוע שישמע אליו פרעה? בתגובה, לסירובו של משה, הקב"ה מצווה אותו בשנית גם אל בני ישראל וגם אל פרעה "להוציא את בני ישראל מארץ מצרים".

 

"וַיְדַבֵּר מֹשֶׁה לִפְנֵי ה' לֵאמֹר הֵן בְּנֵֽי־יִשְׂרָאֵל לֹֽא־שָׁמְעוּ אֵלַי וְאֵיךְ יִשְׁמָעֵנִי פַרְעֹה וַאֲנִי עֲרַל שְׂפָתָֽיִם: וַיְדַבֵּר ה' אֶל־מֹשֶׁה וְאֶֽל־אַהֲרֹן וַיְצַוֵּם אֶל־בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאֶל־פַּרְעֹה מֶלֶךְ מִצְרָיִם לְהוֹצִיא אֶת־בְּנֵֽי־ יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ מִצְרָֽיִם" (שמות ו, יב-יג)

 

ויש להבין, מה שייך לצוות את בני ישראל, להוציא את עצמם מארץ מצרים? הרי זה בידיו של פרעה. כמו כן, מדוע סבר משה, שאם בני ישראל לא שמעו אליו גם פרעה לא ישמע אליו? וכי לא יתכן שפרעה ישמע למרות שבני ישראל לא שמעו? נוסיף, כי הפסוק אומר במפורש שהסיבה שבני ישראל לא שמעו אל משה הנה "מקוצר רוח ועבודה קשה". משכך, לא ברורה ההשוואה שעושה משה בין ישראל לפרעה שלא עובד בפרך.

באשר לשאלה הראשונה שנשאלה והיא מה שייך לצוות את בני ישראל "להוציא את בני ישראל מארץ מצרים", מובא בתלמוד הירושלמי, כי הציווי אל בני ישראל היה לשחרר את עבדיהם. כלומר הקב"ה אמר למשה לפנות לפרעה לשחרר את בני ישראל, ואל בני ישראל לשחרר את העבדים שברשותם.

על פניו אפשר לומר שההיגיון בכך הוא "קשוט (תדון) עצמך ואחר כך קשוט אחרים" (בבא מציעא דף קז:). אך קשה לומר כן, מאחר ואם כך, מדוע הציווי לבני ישראל לשחרר את עבדיהם מגיע רק לאחר שהם מסרבים ולא בפעם הראשונה שמשה פונה אליהם?

לענ"ד, בפסוקים אלו ישנה תובנה עמוקה וחשובה מאוד והיא – שהשינויים החיצוניים בחיינו מתחילים בראש ובראשונה משינוי פנימי. כל עוד בני ישראל לא עוברים שינוי פנימי ומפנימים שהם ראויים לחירות הם לא יזכו לחירות. מי שחושב שהוא ראוי להיות משועבד, יהיה משועבד, ימצא מי 'שיתנדב' למלא את התפקיד של המשעבד. ולעומת זאת, מי שברור לו שהוא בן חורין ואין רשות לאף אדם בעולם לשעבדו, לא ישתעבד כי באמת לא שייך לשעבדו. היחס של האנשים אלינו הוא שיקוף של היחס שלנו כלפי עצמינו. המציאות החיצונית היא המשך ישיר של המציאות הפנימית של האדם. ועל כן, בראש ובראשונה הקב"ה שולח את משה לבני ישראל, מאחר ולא ניתן להוציא את בני ישראל ממצרים אם הם לא מפנימים בנפשם שהם ראויים לגאולה. ומאחר ובני ישראל לא שומעים לדברי משה, שואל משה ובצדק "כיצד ישמעני פרעה" והקב"ה מסכים עמו ומצווה אותו בשנית לפנות לבני ישראל.

בכדי לעזור לבני ישראל להפנים שהם ראויים לחירות הקב"ה מצווה אותם לשחרר את עבדיהם ובכך יש אקט סמלי שאמור להביא את בני ישראל לידי הפנמה של רעיון החירות. רק כאשר הם יבינו ויפנימו שטבעם להיות בני חורין הם יוכלו להשתחרר ממצרים. (אגב, כך גם היה בשחרור  העבדים הכושים בארה"ב, זה לא התחיל מהמשעבדים אלא מהמשועבדים שהפנימו שהם ראויים ליחס שווה).   

בכדי להמחיש את העיקרון, נביא מספר דוגמאות מחיינו. יצא לי להכיר ולכוון מספר אנשים שחשו כי האנשים סביבם לא בכבדים אותם כראוי, או אפילו מזלזלים בהם. לציין, שזו תופעה שעוברת על כולנו לפחות במקומות ובתקופות מסוימות בחיינו. בפועל שמעמיקים בסיטואציה בה לא כיבדו אותנו ניתן לראות בברור שזה התחיל בכך שאנו לא כיבדנו את עצמינו, בתוכנו פנימה לא הרגשנו שהננו ראויים לכבוד, והיחס של החברה היה רק שיקוף ליחס שלנו כלפי עצמינו. וכפי שרמוז בדברי המרגלים "וַנְּהִי בְעֵינֵינוּ כַּֽחֲגָבִים וְכֵן הָיִינוּ בְּעֵינֵיהֶֽם" (במדבר פרק יג, לג) כלומר, אם אנו רואים עצמינו כחגבים כך גם הסביבה תראה אותנו. הפלא בכך הוא שהיחס של הזולת כלפינו לא תלוי בגורם אובייקטיבי כלשהוא, יתכן והאדם שלא מכבד את עצמו ראוי לכבוד יותר מהאדם שמכבד את עצמו, אולם, בפועל מה שקובע זה היחס שלו כלפי עצמו.

הכלל שאמרנו לא מסתכם בכך, אפשר לומר שכמעט וכל התוצאות בחיינו תלויות בתפיסת עולמנו הפנימית. אדם שרוצה להתחתן אך בפועל זה לא קורה, יתכן מאוד שעמוק בפנים יש לו תפיסת עולם או דמיונות שליליים באשר לחתונה, כגון: שאף אחת לא תרצה בו / שהוא לא יודע לחיות במסגרת שיתופית / שהוא בטוח יתגרש לאחר זמן / "שחופשי זה לגמרי לבד" וכו', בצד המודע והגלוי הוא רוצה להתחתן אך אותה תפיסה עולם פנימית שאינה מודעת שולחת אותות אזהרה ומכשילה אותו מלהתחתן, ומאחר ואינו מודע לסיבה האמתית הוא נותן שלל של תירוצים לכישלונו בתחום זה.  אם כן, הפתרון אינו תלוי בעוד פגישה, שינוי התנהגות / לבוש / מראה, אלא במבט פנימה לראות מהי החסימה הפנימית וכאשר היא תוסר, תוסר במקביל החסימה החיצונית.

דוגמא נוספת באשר לפרנסה, אדם שלא משתכר כראוי יבדוק בעצמו מהי תפיסת עולמו הפנימית לגבי כסף, יתכן מאוד ויגלה שבתפיסת עולמו הפנימית כסף מצטייר כדבר רע, שמביא לידי גאווה או הרס המשפחה וכדומה. אותה תפיסת עולם שלילית לגבי כסף חוסמת אותו מלהרוויח, היא כביכול "מצילה אותו" מהסכנות שבדבר.

לסיכום, המניעות בחיינו אינן מחוץ לנו אלא בתוכנו פנימה, וכאשר אנו נשתנה תשתנה המיצאות שסביבנו בהתאם. בהקשר לכך הייתי מדמה את האדם למרכז המחוג, כאשר שינוי קטן פנימה במרכז, גורר באופן ישיר שינוי גדול בהיקף.

דברים נפלאים כותב הרב קוק בעניין על הפסוק "כי פעל אדם ישלם לו וכארח איש ימצִאנו" (איוב לד, לג),  ואלו דבריו:

"כי פעל אדם ישלם לו וכארח איש ימצִאנו", וכבר האריכו בזוהר הקדוש בביאור פסוק זה. ותוכן כוונתו לפי דעתי, כי ענין מדותיו של הקב"ה שהן מדה כנגד מדה שיסד בעולמו, יסד כח כזה בנפש האדם שתהיה סגולה נפלאה בנפשו להמשיך אליו כל המצבים והמקרים הראויים לו לפי מעשיו. והסגולה הקנויה לו בנפשו ע"פ מעשיו ודרכיו, היא בעצמה מסבבת את כל גלגולי סיבות לבא אל תכלית מצבו הראוי לו, וכאשר תתחלף תכונת נפשו ממילא ישתנו עניניו, כי אותה הסיבה שגרמה להם נשתנתה ונתחלפה. וזהו פי' "כי פעל אדם ישלם לו", שזהו כלל גדול שישלם השי"ת כל פועל טוב לטובים ורע לרעים, אבל באיזה אופן יהיו התשלומין, שהפועל בעצמו משלם, משום ש"כארח איש ימצִאנו", פי' ימציא לו צורת מציאותו בנפשו כפי ארחו, ואותה המציאות הקנוי' כפי ארחו היא בעצמה מסבבת על כל הפעולות, שמהן יבא מצבו וענינו כפי מה שראוי לו על פי פעלו. והנה מאחר שלצורך הדברים הנעשים מחוץ להאדם והם נוגעים אל האדם, הסיבה שהקב"ה מגלגל אותם עליו היא התכונה שבנפשו, א"כ זאת התכונה היא ג"כ צריכה סיבות איך תהי' קנויה ומושרשת בנפש, כדי שע"י השרשתה תמשיך עליה אותן הפעולות הצריכות לפי הראוי לו לפי פועל אותו האדם". (מדבר שור, דרוש יד)

 

כלומר, לדברי הרב יש לנו "סגולה בנפש" שנקנית בעיקר ממעשינו (מעשינו כולל כל אורח חיינו), אותה סגולה מגלגלת עלינו את כל מה שעובר עלינו בחיים "כי פעל אדם ישלם לו וכארח איש ימצִאנו", כלומר, אורח חיינו משפיע על נפשנו פנימה  ומאחר ובנפש נקנית תפיסת עולם מסוימת זה משליך באופן ישיר על כל ענייננו, כפי שפירטנו לעיל. ועל כן, הקב"ה פועל איתנו מידה כנגד מדה, לאמור השכר והעונש אינם חיצוניים לנו אלא הם השלכה ישירה של עולמנו הפנימי שנבנה ומתחזק על ידי אורח חיינו.

 

ועל כן, בטרם אנו נגשים ודורשים שינוי כלפי חוץ עלינו בראש ובראשונה לדרוש שינוי פנימי והוא זה שיגרור את השינוי החיצוני בצורה טבעית ופשוטה.

 

ובחזרה לפרשתנו, לא ניתן לשחרר את ישראל ממצרים כל עוד בתפיסת עולמם זה נורמאלי להיות משועבד. לא ניתן לצפות מפרעה ומכל אדם אחר להיענות לבקשתנו בטרם אנו מאמינים במה שאנו מבקשים. לכן בראש ובראשונה יש להחדיר בנפשם של עם ישראל את רעיון החירות הן בדיבור והן במעשה (בצווי לשחרר את עבדיהם). רק זו תהא הערובה כי הדברים באמת יתרחשו.

 

 

"איך אומר דברים לאחרים, אם לא אומר דבר לנפשי. איך אשא דע על העולם הרוחני והחמרי, אם אלה האוצרות הכמוסים בקרבי לא אבקש להם מפתח. "שאו שערים ראשיכם" אומר אל חדרי נפשי, אל לבי ואל כליותי". (הרב קוק, חדריו / מתוך חדרי הפנימיים)

 

 

 

תרגיל התפתחות אישית:

זיהוי מקור אי ההצלחה:

  1. היכן בחייך אין לך תוצאות?
  2. קח/י סיטואציה אחת בה היה ניסיון מצדך להשיג תוצאה ונכשלת/ה.
  3. כנס/י לסיטואציה ותחוש/י אותה .
  4. התבונן/י פנימה ובדוק/י איזה לשון הרע עלה לך באותו הרגע על מי שמצליח במקום הזה?
  5. אפשרות שנייה, התבונן/י פנימה ובדוק/י איזו תמונת עתיד שלילית/ הקשר /דימוי עלו באשר להשגת המטרה?
  6. היכן בחייך ניתן לראות עוד השלכות ללשון הרע / לתמונת העתיד השלילית / להקשר / לדימוי הנ"ל.

 

תפיסת עולם חדשה:

 

  1. מהי תפיסת העולם הנכונה לדעתך?
  2. מה ההוכחות לכך? ומי יכול לשמש כדוגמא לתפיסת העולם הנכונה?
  3. מה תעשה/י עוד השבוע שיסמל את תפיסת העולם החדשה?

 

בהצלחה!

 

 

 

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

w

מתחבר ל-%s