הגשמת חלום – פרשת מקץ

 

יוסף הצדיק הוא "איש החלומות", הוא חולם חלומות, פותר חלומות ומגשים חלומות, ובפרשתנו אנו נפגשים אם הגשמת חלומותיו האישיות.

"וְיוֹסֵ֗ף ה֚וּא הַשַּׁלִּ֣יט עַל־הָאָ֔רֶץ ה֥וּא הַמַּשְׁבִּ֖יר לְכָל־עַ֣ם הָאָ֑רֶץ וַיָּבֹ֙אוּ֙ אֲחֵ֣י יוֹסֵ֔ף וַיִּשְׁתַּֽחֲווּ־ל֥וֹ אַפַּ֖יִם אָֽרְצָה…  וַיִּזְכֹּ֣ר יוֹסֵ֔ף אֵ֚ת הַחֲלֹמ֔וֹת אֲשֶׁ֥ר חָלַ֖ם לָהֶ֑ם" (בראשית פרק מב, פס' ו,ט)

רש"י: "ויזכור יוסף את החלומות. כיון שהשתחוו לו אפים ארצה זכר את החלומות והנה תסבינה אלמותיכם ותשתחוין לאלומתי" (פסיקתא זוטרתא (לקח טוב) פרשת מקץ פרק מב סימן ט)

נושא החלומות הוא נושא רחב מאוד, במאמר זה ננסה ללכת בדרכו של יוסף, על פי דברי חז"ל הזוהר הקדוש והרב קוק ולפתוח לעצמנו צוהר לחלומותינו, פתרונם והגשמתם.

 

חלומות שווא ידברו?

מניין נובעים החלומות? ידועים דברי הפסיכולוג הידוע זיגמונד פרויד לפיהם החולמות נובעים מזיכרונות מודחקים של תת המודע, דבריו, תואמים לדברי חז"ל לפיהם "חלומות שווא ידברו".

אולם, מדבריהם של חז"ל אנו למדים שלא כל החלומות "שווא ידברו", ישנם חלומות שהינם אחד משישים בנבואה, ועל חלומות טובים היה אומר שמואל בלשון תמיהה "וכי החלומות שווא ידברו? והכתיב- 'בחלום אדבר בו' ", דברים אלו מלמדים אותנו שחלומותינו מעורבבים בין זכרונות מודחקים לבין מסרים אמיתיים, שמתגלים דווקא בחלום  "בַּחֲל֤וֹם׀ חֶזְי֬וֹן לַ֗יְלָה בִּנְפֹ֣ל תַּ֭רְדֵּמָה עַל־אֲנָשִׁ֑ים בִּ֝תְנוּמ֗וֹת עֲלֵ֣י מִשְׁכָּֽב, אָ֣ז יִ֭גְלֶה אֹ֣זֶן אֲנָשִׁ֑ים וּבְמֹ֖סָרָ֣ם יַחְתֹּֽם" (איוב פרק לג, טו-טז) מאחר וכאשר כוחות החיים שוקטים יש פתיחות לקבלת מסרים עליונים. הרב קוק תיאר את שתי הפעולות של תכונת השינה בדברים הבאים:

"השינה, וכל התכונה הטבעית הכללית של הלילה, שהיא גורמת את השינה ומתאימה לה, פועלת על צדדי החיים שבאדם שתי פעולות הפכיות. הצד העליון הרוחני יוכל להתעלות ביותר. חפשי נעשה הדמיון ממסגר החושים, ואם הוא תמיד מקושר בשכל ובחפץ עליון וקדוש, יוכל לצייר ולדמות, לחזות ולהכיר מה שאין ביכלתו בזמן הערות. אבל כח החיים שבגוף חדל קישורו עם הצד הרוחני שבאדם, והוא הולך לבדו, פועל את פעולתו הטבעית, בצורה חשוכה מעורפלת. משני המקומות מתדבקות דוגמאות. אורות צחות, בנשמה העליונה, מזיו שלמעלה. ומחשכים וצחצוחי זוהמה, וקליפות מעביבות, בנפש החיים, מהרפש החשוך שהיתה שרויה בו, בהיותה בוססת בטיט של החיים הגופניים לבדם. והרינו פונים בכל בקר לשתי העבודות, לטהר את נפש החיים, ולקשר את האורות הנוספים בנשמת האדם העליונה, ולחבר עוד הפעם את שתי הקצוות בהרמוניה הנאותה" (שמונה קבצים, קובץ א, תשס)

 

הסגולה שבנפש

ישנו עוד סוג של חלום, עליו נבקש להרחיב במאמר זה, והוא חלום הנובע "מהסגולה שבנפש".

כלומר, לכל אדם ישנה "מסוגלות" לדבר מה, ואותה מסוגלות כמו כל כוח בחיים מבקשת לקבל ביטוי בחיים.

המסוגלות יכולה להיות הייעוד של האדם ויכולה היא להיות התפתחות אישית שנדרשת בעת הזאת מן האדם, כגון- עצמאות, השפעה, אהבה וכדומה.

כלומר, כאשר האדם הגיע לשלב בחיים בו עליו להוציא אל הפועל כוחות חיים מסוימים אותם כוחות חיים דופקים על דלתי לבבו, ומבקשים להיכנס ולקבל ביטוי בחייו. ואחר ורוב רובם של בני האדם, לא פתוחים לשיח נשמתם, והינם עסוקים בטרדות היום יום בצורה מסיבית, אותה הסגולה המבקשת לבוא לידי ביטוי, מסבבת סיבובים כיצד תצא אל הפועל, ואחד מן הסיבובים אותם היא מסובבת הינה החלומות אותם האדם חולם, וכפי שביאר זאת הרב קוק, וזו לשונו:

ענין ישראל לעולם יש בהם סגולה צפונה שתצא מן הכח אל הפועל לעת קץ, והסגולה היא הנותנת להם להיות עליון על גויי הארץ לשם ולתפארת ולתהילה, וכמש"כ: "והייתם לי סגֻלה מכל העמים". וכל זמן שהם בשפלות, עדיין לא יצאה הסגולה מן הכח אל הפועל, רק היא מסבבת סיבובים איך תצא לפועל. והוא דומה ממש לטבע החלומות, שהסגולה שבנפש מתאמצת לצאת מן הכח אל הפועל ובזה היא מסבבת החלומות. (מדבר שור, הדרוש הארבעה ועשרים)

כאמור, הסגולה דוחקת לצאת הן בהקיץ והן בחלום, רק שבחלום האדם פחות מוטרד ועל כן, הסגולה מופיעה אז בצורה מסיבית יותר, אך לא בצורה ברורה, אלא בצורה של דמיונות המעורבבים בדמיונות הנובעים מזיכרונות מודחקים.

על כן, יש בפנינו שתי אפשרויות לפגוש את הסגולה, האחת היא לנתח את החלומות שעולים בשנתנו, והשנייה לחלום את החלומות בצורה ערנית ויזומה, ולדלות מהם את הסגולה המבקשת לצאת אל הפועל, כאשר נעשה כן, יקל עלינו גם להבין את פשר החלומות שעולים בשנתנו, על כן במאמר זה נעבוד על הדרך הזו שהיא לחלום בצורה ערנית ויזומה לאחר מכן, נדלה את הסגולה שמבקשת לצאת אל הפועל, ולבסוף נלמד כיצד לקדם את ההוצאה לפועל של הסגולה שבנפש.

 

זמן לחלום

הגיע הזמן לחלום, אך בטרם אבקש מכם לכתוב את חלומכם, אבקש להסיר מכם את החששות העולים כאשר אנו נדרשים לחלום.

החשש הראשון שעולה הוא הפחד להיות אדם לא רציונאלי, אולם, זו טעות לחשוב כי ישנה  סתירה בין שתי מישורים אלו, אפשר גם וגם, כמובן שבזמן שאנו חולמים אנו לא רציונאליים ובזמן שאנו רציונאליים אנו לא חולמים, אך אפשר לחלום, ולאחר מכן ליישם את מה שאפשרי בצורה שקולה ורציונאלית.

וכך עשו כל האנשים שהגיעו לגדולות ושינו את פני ההיסטוריה הם חלמו בגדול ופעלו ליישום החלומות בצורה רציונאלית.

לשם כך, עלינו להתמסר לחלום ולא לבלום אותו משיקולים רציונאלים, אך לאחר מכן, לחזור למציאות ולשנות אותם בצורה אחראית, שקולה ורציונאלית.

הטעות היא לנסות לחלום ולהיות רציונאלי בו זמנית, מי שעושה כן לא מוציא את המיטב לא מהחלום ולא משיקול הדעת.

לכן הדרך הנכונה היא לפעול בזמנים שונים וכדברי החכם מכל אדם "לַכֹּ֖ל זְמָ֑ן וְעֵ֥ת לְכָל־חֵ֖פֶץ תַּ֥חַת הַשָּׁמָֽיִם"  (קהלת פרק ג, א)

ישנם עוד שיקולים המונעים מהאדם לחלום, בכדי לאפשר לאדם לחלום עלינו ל"עקוף" את אותם שיקולים, כאן אנו נבחר בשאלה שעוקפת את הפחד הנפוץ ביותר המונע מבני האדם לחלום והוא הפחד מכישלון.

הקדישו זמן לכתיבה וענו על השאלה הבאה:
אילו הכל היה אפשרי והיית/ה יודע/ת שאינך יכול/ה להיכשל איך היו נראים חייך ומה היית/ה עושה? כתוב/י בחופשיות.

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

 

אין חלום ללא דברים בטלים

מחלומו של יוסף למדנו שאין חלום ללא דברים בטלים. ועל כן, השלב הבא הוא לבודד את החלום מן הדברים הבטלים שבו. כיצד נעשה זאת? נעבור על הרשימה שכתבנו ונרשום ברשימה חדשה רק את השאיפות או המטרות הסופיות שלנו, אלו שמשמחות אותנו. כלומר, נשמיט את כל המטרות שהם אמצעי ל… או בדרך ל… ונכתוב רק את המטרה הסופית. כמו כן, מי שפירט את חלומו, יכתוב ברשימה החדשה רק את מה שהוא בטוח בו וישמיט כל מה שאינו בטוח בו.

עברו על הרשימה שכתבתם ורשמו ברשימה חדשה רק את המטרות העיקריות ורק את הדברים בהם אתם בטוחים, אותם דברים שמשמחים אתכם ונותנים לכם אנרגיה חיובית:

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

כעת כתבו מי אתם, כאשר אתם במקום הזה, לדוגמא, מי שכתב שהוא רואה עצמו מנהל , יכתוב עכשיו 'מי הוא', במעמד הזה, כלומר, מהי ההויה שלו, יתכן והוא רואה עצמו כאחראי, רציני, משפיע, חרוץ או כל דבר אחר, כל אחד ואחד לפי עולמו שלו.

 

איזה אדם אני יהיה כאשר החלום יתגשם?

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

 

שימו לב, כי הרבה ממה שכתבתם הן בחלום והן בהוויות ביכולתכם ליישם זה עתה. לכן, כתבו מה אתם הולכים ליישם כעת בחייכם:

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

 

מה שלא ניתן ליישם כעת, נטפל בשלבים הבאים להלן.

 

הסגולה שבנפש

אם אפשרתם לעצמכם לחלום ועניתם על השאלות, בטח עלו שם כל מיני דברים עליהם חשבתם כמה זה רחוק ממני, איפה אני ואיפה זה?
האמת היא, שאם אתם חולמים על כך זה לא רחוק מכם, להפך זה מאוד קרוב אליכם,  החלום הוא מי שאתם הוא ביטוי לפנימיות שלכם, והריחוק אותו אתם חווים הינו ריחוק חיצוני בלבד, כלומר, יתכן ואתם צריכים לרכוש הכשרה מסוימת, ויתכן שאתם צריכים לתקן מידה מסוימת או להסיר מחשבות ודמיונות מגבילים, בכדי להגשים את החלום, אך כל אלו הם חיצוניים למהות הפנימית שהיא הרצון שלכם לאותו דבר. וכפי שביאר זאת הרב קוק:
"כשמצירים דברים נשגבים, שאנו רחוקים מקנינם ומרכישתם בפועל, צריכים אנו לדעת, שהרחוק הזה איננו כי אם רחוק גופני ולא נפשי. על כן לתשובה אנו צריכים, כדי שנהיה קרובים לאור האידיאלי המתנוצץ ברעיוננו…" (אורות התשובה, פרק יד, כא(

 אם כן, השאלה הבאה היא: במה עלי להתפתח בכדי להגשים את החלום? מי אני צריך להיות?

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

 

התגשמות חלום

התלמוד מלמד אותנו שהדרך להגשים חלום היא פשוט לומר אותו:

"עשרים וארבעה פותרי חלומות היו בירושלים, ופעם אחת חלמתי חלום והלכתי אצל כולם, ומה שפתר לי זה לא פתר לי זה – וכולם נתקיימו בילקיים מה שנאמר: כל החלומות הולכים אחר הפה. אטו כל החלומות הולכים אחר הפה קרא הוא? – אין, וכדרבי אלעזר, דאמר רבי אלעזר: מנין שכל החלומות הולכין אחר הפה – שנאמר ויהי כאשר פתר לנו כן היה. אמר רבא: והוא דמפשר ליה מעין חלמיה". (מסכת ברכות דף נה ע"ב)
לאמירת החלום חשיבות כפולה האחת היא בירור ודיוק החלום, אמירת החלום עוזרת לנו לדייק ולברר אותו. וכדברי ר' חיים מוולוזין, כי הפה כאצבע מרגיש פגימת הסכין כן הפה מרגיש פגימת השכל. וזה קשור לבירור החלום, המעלה השנייה שישנה בסיפור החלום היא קשורה להוצאת של החלום אל הפועל, הדיבור הוא המעבר  מעולם המחשבה המופשט לעולם המעשה, כאשר אנו אומרים את החלום הוא כבר מקבל ממשות הוא כבר מתחיל "להתגשם" תרתי משמע. (בקבלה, הפה הוא כנגד ספירת המלכות "מלכות פה תורה שבעל פה" (תנא דברי אליהו) והמלך הוא האדם המופקד להוציא אל הפועל את החזון של העם, על כן המלך נקרא "דבר" לשון דיבור, מאחר והוא המוציא מן הכוח אל הפועל). על כן, המשימה הבאה היא לספר את החלום לחבר קרוב, כמובן שניתן לפצל את החלום ולספר למספר חברים לכל אחד חלום אחד שנראה לכם מתאים לספר לו.

 

ויזכור יוסף את החלום

עתה כל שנשאר הוא לזכור את החלום, הזוהר הקדוש מלמד אותנו שהסוד של יוסף שבזכותו התגשם חלומו הוא הזיכרון, יוסף זכר את חלומו כל ימי חייו, וזו לשון הזוהר:
"ויזכור יוסף את החלומות אשר חלם דהא חלמא דאיהו טבא בעי ב"נ לאדכרא ליה דלא יתנשי וכדין אתקיים דהא כמה דאתנשי קמיה דב"נ הכי אתנשי עליה … ועל דא מאן דאתנשי מניה חלמא ולא ידע ליה לא קיימא עליה לאתקיימאובגין דא יוסף הוה דכיר חלמיה בגין לאתקיימא בגין דלא יתנשי חלמא מניה לעלם והוה מחכה ליה תדיר) זוהר כרך א פרשת מקץ דף קצט ע"ב)

תרגום חופשי:  ויזכור יוסף את החלומות אשר חלם … שהרי חלום שהוא טוב צריך אדם להזכיר לעצמו שלא ישתכח ובזכות כך יתקיים, שהרי כפי מה שאדם שוכח את החלום כך החלום נשכח ממנו … ועל כן, מי ששוכח את חלומו ולא זוכר אותו חלומו אינו מתקיים, ובגין זה יוסף היה זוכר את חלומו כדי שיתקיים וכדי שלא ישכח ממנו והיה מחכה (להתגשמות החלום) באופן תדיר."

 

שיתגשמו חלומותיכם.

 

"החלומות הגדולים יסוד העולם הם. המדרגות שונות הן. חולמים הם הנביאים, בחלום אדבר בו. חולמים הם המשוררים בהקיץ, חולמים בעלי המחשבה הגדולים לתיקן העולם. חולמים אנו כולנו בשוב ד' את שיבת ציוןהגסות של החיים החברותיים, בהיותם שקועים רק בצדם החמרי, נוטלת את אור החלום מן העולם, את זהר ההרחבה שלו, את עליתו העליונה, מהמציאות הקודרת, עד שהעולם מפרפר במכאובים מתוך עקיצותיה הארסיות של המציאות, חסרת זהר החלום. רק המכאובים הם יסורי אהבה, הם ימרקו את העולם, יבררו לו, כמה גדולה היא הטעות של המתפארים במציאות הלקויה, בעת אשר רק החלום החפשי, המורד במציאות וגבוליה, הוא הוא באמת האמת היותר הויתית של המציאות(אורות הקודש, ח"א עמוד רכו, החלומות הגדולים – נג)

ְ

 

 

 

 

 

 

השאר תגובה

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.